Menu

Bestyrelsens første 30 dage

image
Bestyrelsen
10. marts 2025 kl. 14:58
Information og referat efter generalforsamlingen

 

Bestyrelsen informerer

 

Kære alle medlemmer.

På generalforsamlingen torsdag den 6. februar 2025 - læs det underskrevde og godkendte referat her - blev vi betroet med det kæmpe ansvar det er at stå i spidsen for en så fantastisk klub som FB. Et ansvar, der absolut ikke bliver mindre af, at vi træder ind i stedet for den nu tidligere bestyrelse, på et mistillidsvotum.

Vi vil gerne benytte lejligheden til at takke den tidligere bestyrelse for at bringe klubben fremad og have styret klubben gennem både Covid og et klubhusbyggeri – samtidig med at have opbygget en effektiv administration og en sund økonomi. Forslaget om mistillid bundede således alene i ønsket om en ny retning, hvor de frivillige, fodbold for alle, samt socialt ansvar og dannelse vil være de væsentligste pejlemærker for vores klub. Vi kunne på generalforsamlingen konstatere, at vi havde opbakning til denne, nye retning, fra 2/3 af de fremmødte medlemmer og 75% af de afgivne stemmer (inklusive fuldmagter).

Vi har modtaget enormt mange positive tilbagemeldinger og lykønskninger både fra medlemmer, aktive som passive – forældre, forældretrænere, trænere og interne samt eksterne samarbejdspartnere. Vi er dog opmærksomme på, at vi skal gøre en forskel for FB – ellers lever vi ikke op til medlemmernes tillid. Vi er altid åbne for dialog i form af møder, e-mails og på telefonen – og vi lytter meget gerne, både på frustrationer og glæde, dog kommunikerer og debatterer vi ikke gennem og på sociale medier, da vi anser disse for at være vores informationsplatforme.

Bestyrelsen består af:

  • Morten Høgsdal, formand
  • Mads Gundelund Gerlach, næstformand
  • Jørgen Andersen, kasserer
  • Hanne Kjærby
  • Henrik Løndal
  • Kenneth Jørgensen
  • Sanne Flex
  • Jon Cavagnaro, 1. suppleant
  • Bodil Allesen-Holm, 2. suppleant

 

Bestyrelsens første 30 dage

Den seneste måneds tid har været hektisk. Vi har haft travlt, men det var vi klar over på forhånd og vi vidste hvad vi gik ind til. Når man skal overtage ting, betyder det heftig mødeaktivitet, men mest internt – nu er vi efterhånden parate til også at komme mere ud i krogene af klubben. 

Desværre fik vi en stor og uventet opgave at løse, da Malte Meier Carlsen stoppede som daglig leder af vores administration. Vi havde glædet os til at arbejde sammen med Malte, så det var en stor streg i regningen for os – og selvfølgelig for FB – at Malte stoppede. Bestyrelsen er nu gået i gang med at se på vores administrative organisering – vi vil selvfølgelig melde noget ud, så snart vi har taget en beslutning. Trods disse omvæltninger er det imponerende at se, hvorledes klubbens øvrige medarbejdere holder skruen i vandet og fortsætter med at skabe værdi for medlemmerne og de frivillige.

Nu er vi i bestyrelsen trukket i arbejdstøjet og vores første fokuspunkter har været på de mange praktiske opgaver som skal løses på kort sigt, når en ny bestyrelse træder til. Møder med medarbejdere, trænere, holdansvarlige – samt mange gode dialoger med medlemmer og deres forældre er allerede blevet afholdt. På den eksterne side har der været møder med FB Fonden, Frederiksberg Kommune, Generationernes Frederiksberg, sponsorer og leverandører, samt deltagelse i DBU Københavns repræsentantskabsmøde og deltagelse i arrangementer som torsdagens foredrag om ludomani.

 

Den nye retning:

Vi vil meget gerne fortælle om vores tanker om den nye retning for Frederiksberg Boldklub og vi vil gerne invitere alle medlemmer til at komme med input til det kommende arbejde med at udforme en ny strategi for FB. Vi vil arrangere workshops, interviews og medlemsundersøgelser for at komme helt tæt på medlemmernes holdning.

Lysten til at gøre en forskel, baseret på værdier og engagement, er vores bud på, hvordan vi kommer videre. Vi er glade for at kunne præsentere vores tanker og foreløbige planer for FB. Vi ønsker nemlig at bringe:

Frederiksberg Boldklub videre fremadTILBAGE PÅ BANEN.

Frivillighed, socialt ansvar og dannelse, transparens og involvering er de værdier, vi ønsker at bygge strategien for Frederiksberg Boldklub på. Vi tror på kvalitet fremfor kvantitet. Vi tror på nærvær fremfor distance. Vi vil gerne have så mange medlemmer som muligt i klubben, men det må aldrig være på bekostning af gode fodboldoplevelser. Vi mener, at en stor klub som FB skal have en professionel administration – til gavn for medlemmer, forældre og samarbejdspartnere. FB skal og er forpligtet til følge med i tidens udvikling, systematikker og compliance, men vi skal ikke glemme græsrødderne, det sociale og frivilligheden.

 

Strategien:

Arbejdet med at definere strategien starter for alvor nu, og i det følgende vil vi gerne kort opridse vores foreløbige tanker. Som ligeledes nævnt på generalforsamlingen, vil vi ikke beslutte en ny strategi uden også at involvere og inddrage de af klubbens medlemmer, forældre, medarbejdere og frivillige, der måtte have lyst. Medlemmerne vil løbende blive inddraget – bl.a. via interviews, paneldiskussioner/debatter og workshops.

 

Fodbold for alle
Fodbold er og skal være for alle. For piger. For drenge. For børn, unge og ældre og gamle. For de øvede og mindre øvede. For de seriøse og for dem, der bare hygger sig. Alle medlemmer i FB skal kunne forvente den bedst mulige fodboldoplevelse og kluboplevelse. Vi skal fortsætte vores arbejde med DBU-licensen for drengeungdom og vi vil arbejde for, at de mange gode ting, som licensen bringer med sig, også kan mærkes på de øvrige hold i ungdomsafdelingen. Vi vil derfor sikre yderligere tilstedeværelse på banerne for at støtte alle vores frivillige trænere – uanset alder og niveau.

Pige- og kvindefodbolden skal have en langt tydeligere profil i FB. Vi vil etablere en pige/kvinde gruppe, som skal give input til hvilke områder, der er vigtige, hvis vi gerne vil skabe et attraktivt tilbud. De første skridt til at etablere denne gruppe er allerede taget.

Seniorfodbolden består af både åbne og lukkede hold. Ønsker og behov fra disse er meget forskellige, men fælles er behovet for udvikling, socialt samvær og gode oplevelser. Vi ønsker at understøtte en fælles klubånd blandt alle seniorspillere gennem både sportslige aktiviteter samt fælles arrangementer. Vi har fortsat store ambitioner for vores to mest profilerede hold; 1. Herresenior og (1.) Kvindesenior – begge hold skal gerne rykke op i denne sæson.

 

Frivillighed
Frivillighed må aldrig tages for givet. Det er vores opfattelse, at frivilliges arbejde er en gave til FB og vi er dybt taknemmelige over at modtage noget af det dyrebareste som der findes; nemlig vores frivilliges tid. Vi tror på, at frivillighed skabes ved en åben og ærlig dialog om vores fælles værdier og hvilken forskel vi kan gøre for det enkelte menneske som for vores lokalsamfund og generelle samfundsværdi. Hvis vi ser på hvordan vi opgør FB's aktuelle samfundsværdi her, så spiller vores frivillige en uvurderlig rolle.  

For at vise denne taknemmelighed har bestyrelsen som noget af det første besluttet, at der selvfølgelig (igen) skal være kontingentfritagelse for frivillige forældretrænere. Vi ønsker at understøtte lysten og engagementet til det frivillige arbejde. Hvis vi som klub vil nyde godt af gode menneskers fritid, så må vi også vise dem denne form for anerkendelse. 

 

Socialt ansvar
Det har altid været en del af FB’s DNA at tage et socialt ansvar. Vi vil – og skal - være en aktiv aktør i vores lokalsamfund. Vi vil spille en rolle. Samarbejdet med Plejehjemmet Ingeborggården fortsætter med fuld styrke, og det vores ambition at udvide vores sociale engagement ved aktivt at søge deltagelse i yderligere aktiviteter på denne front. Det kan f.eks. sportslige aktiviteter som fodbold for marginaliserede eller udfordrede grupper. Hvilke aktiviteter der kunne være tale om, vil vi gerne invitere alle medlemmerne til at komme med input til, men vi har også allerede vores egne ideer, som vi arbejder på.

 

Sociale arrangementer
I dag afholdes der selvfølgelig arrangementer i FB. Nogle enkelte er båret af klubben, mens andre er arrangeret direkte på holdene. Vi ønsker en klub, hvor FB aktivt arbejder for det sociale liv i klubben og på de enkelte hold. Vi vil gerne skabe oplevelser og minder for alle aldre. Det er derfor vores ambition, at klubben kan assistere holdene med gode idéer, med koordinering og direkte arrangering af disse ting. Klubarrangementerne skal være samlingspunkter og noget man ser frem til i løbet af året. Det kunne være at invitere børn og unge til fastelavn, det kunne være klubdage med aktiviteter på banerne og i huset, MGP-fest i Café 1912, fællesspisninger ifm. landskampe, eller noget helt femte – det er noget, som vi også gerne vil have medlemmernes input til. 

Klubhuset skal være vores samlingssted. Det skal altså ses, mærkes og høres, at vi er en fodboldklub. Vi har en suveræn mulighed for at skabe det. Sammen med medlemmerne. Lokalerne skal emme af fodbold og liv.

Samtidig vil vi gerne støtte det sociale liv på de enkelte hold ved at tilbyde støtte til at arrangere diverse aktiviteter – der skal skabes oplevelser og minder – for livet – både på og uden for banen.

 

Social dannelse
Vi vil gerne tage vores sociale ansvar til næste niveau. Vi vil gerne arbejde med social dannelse. Med dette forstås, at når man er medlem i FB, så skal det være lige så naturligt at være med til at samle ind for f.eks. Børnecancerfonden, Kræftens Bekæmpelse, som det er at snøre sine fodboldstøvler for at spille fodbold. En del af arrangementerne sammen med Ingeborggården falder også ind under denne ambition. Vi vil gerne fortsætte banko, fællesspisninger osv., men vil også gerne have endnu flere aktiviteter, hvor unge og gamle kan mødes på tværs af generationer.

 

Transparens
Gennemsigtighed og åbenhed overfor klubbens medlemmer er alfa og omega for os. En bestyrelse i en forening arbejder for medlemmerne. Vi ønsker åbenhed omkring beslutningsprocesser, økonomiske prioriteter – både tilvalg og fravalg. Vi vil derfor fremadrettet åbent kommunikere hvornår bestyrelsen holder møder og hvad der er på dagsordenen. Medlemmerne vil før hvert møde have mulighed for at møde (dele af) bestyrelsen fysisk eller sende mails med kommentarer til specifikke emner. Efter hvert møde vil et beslutningsreferat blive tilgængeligt på vores hjemmeside. Vi kalder det ”Mød bestyrelsen”.

 

Involvering
En foreningsbestyrelse skal være synlig og interagere med medlemmerne. Medlemmerne skal – i hvert fald i langt højere grad – kende sin bestyrelse. Det er ikke bestyrelsens opgave at være dem, der står og vender pølser til sommerfesten, men det klæder dem at gøre det. Bestyrelsen skal involvere sig i klubbens liv og klubbens medlemmer skal involveres i udviklingen af klubben. Vi vil høre, hvad de unge synes om klubben. Vi vil høre hvad børnene (og deres forældre) synes om klubben. Vi vil høre hvad seniorspillerne synes om klubben. Derfor vil vi oprette udvalg/paneler, hvor alle holdninger, ambitioner og forslag kan vendes sammen med repræsentanter for bestyrelsen.



De næste skridt:

Som skrevet ovenover, så vil arbejdet med den fremtidige strategi involvere de medlemmer og frivillige, som gerne vil være med til at komme med inputs. Vi vil i løbet af marts måned kommunikere vores planer for møder og workshops ud, så I har mulighed for at sætte kryds i kalenderen hvis der er emner, som I gerne vil deltage i.

Vi ser utrolig meget frem til at sætte denne proces i gang og glæder os til at møde mange medlemmer og frivillige med forhåbentlig en masse ønsker, ambitioner og holdninger til, hvordan FB kan blive en endnu mere fantastisk klub, end den er i forvejen.

 

Mange hilsner fra
Bestyrelsen,
Frederiksberg Boldklub

Kontaktoplysninger finder man her

Luk