Menu

Forslag til GF 2025

image
30. januar 2025 kl. 09:30
Forslag til GF 2025

Indkomne forslag til GF 2025

Opdateret rækkefølge pr. 02.02.2025

Bestyrelsen har til generalforsamlingen torsdag den 6. februar 2025 følgende forslag med til behandling, som hhv. forslag 2, forslag 3, forslag 4 og forslag 5 samt forslag 1 der er indkommet fra medlemmerne Mads Gerlach, Hanne Kjærby, Morten Høgsdal, Sanne Flex, Jørgen Andersen, Kenneth Jørgensen, Bodil Allesen-Holm.

 

Forslag 1 - Mistillid til FBs tilbageværende bestyrelse 

(forslagene til afstemning er fremhævet med kursiv fed skrift):

Mistillid til FBs tilbageværende bestyrelse
Da vi desværre er nået til et punkt, hvor vi ikke længere nærer tillid til den tilbageværende bestyrelse, ønsker vi en afstemning om et mistillidsvotum til bestyrelsen, og med et efterfølgende krav om bestyrelsens afgang, hvis dette stemmes igennem.
Vi fremsætter derfor et mistillidsvotum til den aktuelle og siddende bestyrelse i Frederiksberg Boldklub, der senest er valgt på FBs to ordinære generalforsamlinger hhv. torsdag d. 2. februar 2023 og torsdag d. 1. februar 2024.
Det bemærkes, at – nu tidligere bestyrelsesmedlem Morten Høgsdal samt nu tidligere suppleant Sanne Flex, der begge har trukket sig fra deres respektive poster, som en direkte konsekvens af, at de ej heller længere nærer tillid til den resterende bestyrelse, bakker op omkring forslaget. Det samme gør bestyrelsesmedlem Jørgen Andersen, der dog bliver siddende for at sikre driften.
Som samlet gruppe ønsker vi derfor følgende punkter til skriftlig afstemning på generalforsamlingen:

Har generalforsamlingen mistillid til den tilbageværende og fungerende bestyrelse?
Ja-stemmer betyder, at man har mistillid og ønsker bestyrelsens afgang.
Nej-stemmer betyder, at man ikke har mistillid til bestyrelsen, og ønsker, at den fortsætter.

Når ovenstående punkt har været til afstemning, og hvis, at generalforsamlingen stemmer for, at der er mistillid til bestyrelsen, og, at den dermed skal trække sig, så ønsker vores gruppe, at følgende foretages:

Nyvalg til formandsposten såvel som bestyrelsen og suppleant(er)
Der foretages nyvalg til bestyrelsen, hvor vi selv er klar med opstilling af en ny bestyrelse, ifølge vedtægternes §5 på dagsordens punkt 5 samt dagsordenens punkt 6, hhv. “Valg af bestyrelse jfr. §4” og “Valg af en til to suppleanter for bestyrelsen”.

Begrundelse for mistillid:
Vi er meget uenige i den retning som den nuværende tilbageværende bestyrelse både har sat og er i gang med at sætte for FB. Vi ønsker en anden retning for FB og dens medlemmer samt dens mange frivillige.
For det første oplever vi en ekstrem lukkethed omkring beslutninger, der træffes i bestyrelsen. Der er ingen gennemsigtighed.
Vi vil sørge for transparens for medlemmerne, så de ved, hvor klubben er på vej hen.
For det andet fremgår det af Frederiksberg Boldklubs vedtægter § 1, at klubbens formål blandt andet er at danne gode lokale rammer om fodbold og socialt samvær på alle niveauer. At Frederiksberg Boldklub gennem spil, leg og sociale aktiviteter er med til at bidrage til udvikling af børn og unges færdigheder som spiller og menneske samt ikke mindst gennem fokus, værdier og aktiviteter at påtage sig socialt ansvar. Dette fremgår ligeledes af FBs visioner, hvor det også står nævnt under ”De frivillige”, at disse oplever en åben, imødekommende og inkluderende klub, hvor der er mulighed for at de kan bidrage.
Vi genkender desværre ikke længere ovenstående og vi mener ikke, at den nuværende bestyrelse leverer en retning, der afspejler en forening, et foreningsdemokrati og som bygger på frivillighed og sunde basisværdier samt tager et socialt ansvar. Vi mener heller ikke at bestyrelsen er åben, imødekommende og inkluderende.
Vi har et udpræget og brændende ønske om igen at kunne træde ind i en forening, der emmer af fodboldklub og ikke træde ind i en virksomhed.

Hvis afstemningen om mistillid til FBs bestyrelse stemmes igennem ved simpelt stemmeflertal, kommer vores gruppe på generalforsamlingen, til at præsentere en anden og ny retning for FB, ud fra overskriften: “FB - tilbage til rødderne, anno 2025”.
Vi ser frem til at modtage en bekræftelse på at ovenstående kommer til at indgå som afstemning på FBs generalforsamling samt et potentielt efterfølgende nyvalg, torsdag d. 6. februar 2025.
Vi ser ligeledes frem til offentliggørelsen af dette punkt i sin fulde længde, i klubbens hus og på klubbens hjemmeside ved opslag senest 2 dage før generalforsamlingens afholdelse ifølge vedtægternes §5.

Med venlig hilsen
Mads Gerlach, Hanne Kjærby, Morten Høgsdal, Sanne Flex, Jørgen Andersen, Kenneth Jørgensen, Bodil Allesen-Holm m.fl.

 

Forslag 2 - Ajourførte og opdaterede vedtægter

Forslag til vedtægtsændringer fremsat af bestyrelsen til Frederiksberg Boldklubs ordinære generalforsamling den 6. februar 2025

På FB’s ordinære generalforsamling torsdag den 6. februar 2025 stiller bestyrelsen forslag om ændring af dele af klubbens vedtægter.

De fleste af ændringsforslagene til vedtægterne er konsekvensrettelser af virkeligheden anno 2025. Klubbens vedtægter har ikke været opdateret i en længere årrække, hvilket har ført til ikke-tidssvarende bestemmelser som eksempelvis at ’Indmeldelse i klubben sker ved henvendelse til klubbens administration eller direkte til de medlemsansvarlige’.

I dag foregår indmeldelse udelukkende digitalt via klubbens hjemmeside, og der er flere lignende eksempler i et sæt vedtægter der ikke fremstår særlig overskuelige i sin nuværende form. 

Det er vigtigt at bemærke, at i modsætning til sidste års lignende forslag, vil de opdaterede vedtægter ikke indeholde bestemmelse om, at kontingentet fastsættes af bestyrelsen.

Det er bestyrelsens vurdering, at med opdaterede ændringer, vil vi få et sæt mere retvisende, overskuelige og tidssvarende vedtægter til gavn for alle.

 

 

NUVÆRENDE VERSION:

FORSLAG TIL ÆNDRET NY VERSION:

Navn, hjemsted og formål

§ 1

Klubbens navn er Frederiksberg Boldklub og i forkortelse "FB".

Klubben har hjemsted på Frederiksberg.

Klubbens formål:
FB er en fodboldklub for alle og FB danner gode lokale rammer om fodbold og socialt samvær på alle niveauer. FB tilbyder klubbens medlemmer, unge som ældre, et fodboldfagligt fællesskab, gode oplevelser og stærke værdier. Gennem spil, leg og sociale aktiviteter, bidrager FB til at udvikle børn og unges færdigheder og talenter - både som fodboldspiller og som menneske. Gennem sit fokus, værdier og aktiviteter, påtager FB sig sit sociale ansvar

 

§ 1 – Navn og hjemsted

Klubbens navn er Frederiksberg Boldklub og i forkortelse "FB".

Klubben har hjemsted på Frederiksberg.

§ 2 – Klubbens formål  
FB er en fodboldklub for alle og FB danner gode lokale rammer om fodbold og socialt samvær på alle niveauer. FB tilbyder klubbens medlemmer, unge som ældre, et fodboldfagligt fællesskab, gode oplevelser og stærke værdier. Hjørnestenene er ambitioner, trivsel, fællesskab, dannelse samt vores sociale ansvar. FB understøtter glade fællesskaber og sunde aktiviteter - på og udenfor banen, og agter at være hele bydelens fodboldklub fordi vi tager ansvar for mennesker, sporten og lokalsamfundet. Gennem spil, leg og sociale aktiviteter, bidrager FB til at udvikle færdigheder og talenter - både som fodboldspiller og som menneske.

 

Medlemmer

§ 2

Som medlemmer i klubben kan optages enhver person. 

Klubben optager såvel aktive som passive medlemmer.

Indmeldelse i klubben sker ved henvendelse til klubbens administration eller direkte til de medlemsansvarlige.

Bestyrelsen kan dog nægte optagelse. Den der nægtes optagelse, kan forlange afgørelsen forelagt på den første ordinære generalforsamling.

Et medlem kan efter bestyrelsens indstilling ekskluderes af generalforsamlingen.

Udmeldelse skal ske skriftligt til klubbens administration eller direkte til de medlemsansvarlige og kontingent for uforbrugt periode tilbagebetales ikke. Et medlem, vil i tilfælde af kontingentrestance, eller hvis et medlem har optrådt på holdkort i kampe i et turneringshalvår, ikke kunne få udleveret sit spillercertifikat. I tilfælde af at et hold opløses og der ikke gives tilbud om fortsættelse på et andet hold, kan der anmodes om tilbagebetaling af kontingent

§ 3 - Medlemmer

Som medlemmer i klubben kan optages enhver person. 

Klubben optager såvel aktive som passive medlemmer.

Et medlem kan efter bestyrelsens indstilling ekskluderes af generalforsamlingen. Passive medlemmer har ikke ret til at dyrke boldspil i klubben, men er i alle andre klubforhold ligestillede med aktive medlemmer.

§ 4 - Indmeldelse

Indmeldelse skal ske skriftligt via indmeldelsesformularen på klubbens hjemmeside eller ved de af bestyrelsen andre anviste måder.

Bestyrelsen kan dog nægte optagelse. Den der nægtes optagelse, kan forlange afgørelsen forelagt på den første ordinære generalforsamling.

§ 5 - Udmeldelse

Udmeldelse skal ske skriftligt via udmeldelsesformularen på klubbens hjemmeside eller ved de af bestyrelsen andre anviste måder.

Kontingent for uforbrugt periode tilbagebetales ikke.

Et medlem, vil i tilfælde af kontingentrestance, ikke kunne få overflyttet sit spillercertifikat.

I tilfælde af at et hold opløses og der ikke gives tilbud om fortsættelse på et andet hold, kan der anmodes om tilbagebetaling af kontingent.

I forbindelse med udmeldelse skal medlemmets eventuelle økonomiske mellemværender med klubben afvikles straks. 

 

Kontingent og gebyrer

§ 3

Ved indmeldelse erlægges et indskud.

Størrelsen af indskuddet og medlemskontingenterne samt reglerne for kontingentfritagelse og sanktionerne ved manglende kontingentbetaling fastsættes ved et særligt regulativ, der vedtages af generalforsamlingen og kun kan ændres af en ny generalforsamling

 

§6 - Kontingent og gebyrer

Ved indmeldelse erlægges et indskud.

Størrelsen af indskuddet og medlemskontingenterne samt reglerne for kontingentfritagelse og sanktionerne ved manglende kontingentbetaling fastsættes ved et særligt regulativ, der vedtages af generalforsamlingen og kun kan ændres af en ny generalforsamling

Medlemmerne skal indbetale kontingentet til klubben via automatisk kortbetaling. Ved indmeldelse betales et indmeldelsesgebyr, samtidig med betalingen af medlemskabets første kontingent.

Ved langvarig sygdom kan et medlem, ved henvendelse til administrationen eller bestyrelsen, efter dennes skøn, helt eller delvis fritages for betaling af kontingent.

Medlemmer, der påtager sig at virke som ledere eller trænere i klubben og ikke modtager honorar, godtgørelse eller vederlag, er kontingentfri i den, eller de halvårlige perioder, hvor de deltager.

 

§ 7 - Restance

Har et medlem ikke betalt kontingent senest 10 dage efter betalingsfristen, kan bestyrelsen pålægge gebyr og forsøge at inddrage kontingentet efter gældende lovgivning. Desuden kan medlemmet ikke deltage i kamp og træning ligesom vedkommende kan miste eventuelle tillidshverv.

Medlemmet kan ikke få overført sit spillercertifikat til en eventuel ny klub, før restancen er betalt.

 

Bestyrelsen og ledelsen

§ 4

Klubben ledes af en bestyrelse. Bestyrelsen varetager klubbens daglige drift og træffer bestemmelser om alle klubbens anliggender. Bestyrelsen kan ansætte administrationspersonale som varetager klubbens daglige drift.

Bestyrelsen udnævner lederne for klubbens sportslige afdelinger og fastlægger deres ansvarsområder.

Bestyrelsen kan delegere sine opgaver til klubbens ledere. Bestyrelsen kan dog ikke delegere det økonomiske ansvar for klubbens drift.

Bestyrelsen består af minimum fem og maksimum syv medlemmer. Generalforsamlingen vælger på den ordinære generalforsamling i lige år formanden og to medlemmer og i ulige år to medlemmer alle for to år ad gangen. Generalforsamlingen har, efter indstilling fra bestyrelsen, på den ordinære generalsamling hvert år mulighed for at vælge yderligere 2 medlemmer, dog kun for et år ad gangen. Valgberettiget til bestyrelsen er medlemmer over 18 år.

Bestyrelsen konstituerer sig på sit første møde efter den ordinære generalforsamling med en næstformand, kasserer og, i tilfælde af ansat administrationspersonale, en administrationsansvarlig.

Bestyrelsen holder møder så ofte formanden eller to af dens medlemmer finder det ønskeligt. Møderne indkaldes skriftligt. Bestyrelsens forretningsorden kan dog bestemme at møderne indkaldes på anden måde.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede. Alle afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, således at formanden og i dennes forfald næstformandens stemme i tilfælde af stemmelighed er afgørende.

Klubben er forpligtet ved underskrift af formanden - eller i dennes forfald næstformanden - sammen med et andet af bestyrelsens medlemmer.

Ved dispositioner over fast ejendom herunder indgåelse af lejemål og låntagning kræves dog underskrift af samtlige bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsen kan meddele prokura.

Bestyrelsen fastsætter sin forretningsorden.


Bestyrelsen udarbejder en organisationsplan for klubbens ledelse med beskrivelse af klubbens afdelinger samt ledernes rettigheder, pligter og ansvar.

Kassereren skal til hver en tid kunne fremlægge et specificeret regnskab for revisorerne. Klubbens likvide midler skal anbringes i en bank.

Alle tillidshverv i klubben er ulønnede.

 

§ 8 - Bestyrelsen og ledelsen

Klubben ledes af en bestyrelse. Bestyrelsen varetager klubbens daglige drift og træffer bestemmelser om alle klubbens anliggender. Bestyrelsen kan ansætte administrationspersonale som varetager klubbens daglige drift.

Bestyrelsen udnævner lederne for klubbens sportslige afdelinger og fastlægger deres ansvarsområder.

Bestyrelsen kan delegere sine opgaver til klubbens ledere. Bestyrelsen kan dog ikke delegere det økonomiske ansvar for klubbens drift.

Bestyrelsen består af minimum fem og maksimum syv medlemmer. Generalforsamlingen vælger på den ordinære generalforsamling i lige år formanden og to medlemmer og i ulige år to medlemmer alle for to år ad gangen. Generalforsamlingen har, efter indstilling fra bestyrelsen, på den ordinære generalsamling hvert år mulighed for at vælge yderligere 2 medlemmer, dog kun for et år ad gangen. Valgberettiget til bestyrelsen er medlemmer over 18 år.

Bestyrelsen konstituerer sig på sit første møde efter den ordinære generalforsamling med en næstformand, kasserer og, i tilfælde af ansat administrationspersonale, en administrationsansvarlig.

Bestyrelsen holder møder så ofte formanden eller to af dens medlemmer finder det ønskeligt. Møderne indkaldes skriftligt. Bestyrelsens forretningsorden kan dog bestemme at møderne indkaldes på anden måde.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede. Alle afgørelser træffes ved simpel stemmeflerhed, så formanden og i dennes forfald næstformandens stemme i tilfælde af stemmelighed er afgørende.

Klubben er forpligtet ved underskrift af formanden - eller i dennes forfald næstformanden - sammen med et andet af bestyrelsens medlemmer. Ved dispositioner over fast ejendom herunder indgåelse af lejemål og låntagning kræves dog underskrift af samtlige bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsen kan meddele prokura.

Bestyrelsen fastsætter sin forretningsorden.

 

Bestyrelsen udarbejder en organisationsplan for klubbens ledelse med beskrivelse af klubbens afdelinger samt ledernes rettigheder, pligter og ansvar.

Bestyrelsen udpeger en ekstern statsautoriseret eller registreret revisor.  

Bestyrelsen kan oprette og nedlægge udvalg og fastlægger udvalgenes poster, opgaver og ansvar.

Kassereren skal kunne fremlægge et regnskab for bestyrelsen og for de interne revisorerne.

Klubbens likvide midler skal anbringes i en dansk bank.

Alle tillidshverv i klubben er ulønnede.

 

Generalforsamlingen

§ 5

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed i alle anliggender.

Den årlige ordinære generalforsamling afholdes inden udgangen af februar måned.

Dagsorden skal omfatte:

1. Valg af dirigent, referent og stemmeudvalg.

2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år, samt uddeling af Emil Sørensen Prisen

3. Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab.

4. Behandling af indkomne forslag.

5. Valg af bestyrelse jfr. § 4.

6. Valg af en til to suppleanter for bestyrelsen. Valg af 1. suppleant skal altid foretages, valg af 2. suppleant kan kun ske efter indstilling fra bestyrelsen

7. Valg af revisorer og en suppleant herfor.

8. Eventuelt

Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før dens afholdelse. Indkomne forslag offentliggøres i klubbens hus ved opslag 2 dage før generalforsamlings afholdelse.

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når bestyrelsen finder det fornødent, eller når 40 af klubbens stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig begæring herom til bestyrelsen med angivelse af, hvad der ønskes behandlet på generalforsamlingen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes skriftligt inden 14 dage efter begæringens modtagelse.

Bestyrelsen indkalder generalforsamlingen med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden ved bekendtgørelse på klubbens hjemmeside, ved opslag i klubhuset, samt i klubbens eventuelle medlemsblad/nyhedsbrev.

Alle spørgsmål, der kommer til afstemning, afgøres ved simpel stemmeflerhed. Til ændring af klubbens love kræves dog, at mindst 10% af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.

Skulle det fornødne antal stemmeberettigede medlemmer ikke være til stede, men forslaget vedtages med 3/4 af de afgivne stemmer, indkaldes omgående til en ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages med 3/4 af de afgivne stemmer, uanset hvor mange stemmeberettigede medlemmer der er til stede.

Dog kræver klubbens ophævelse enstemmig vedtagelse på en generalforsamling, der repræsenterer mindst 4/5 af klubbens stemmeberettigede medlemmer.

Kan sådan majoritet ikke opnås på den ordinære generalforsamling, kan ophævelse ske, såfremt 4/5 af de fremmødte på den førstkommende ekstraordinære generalforsamling stemmer herfor. Ved ophævelse skal klubbens formue bortskænkes til en anden idrætsorganisation eller velgørenhedsorganisation på Frederiksberg.

Alle medlemmer er berettiget til at overvære og udtale sig på generalforsamlingen.

Stemmeberettigede er alle aktive og passive medlemmer som er fyldt 15 år og som har været medlem i mindst 3 måneder før generalforsamlingen. For medlemmer under 15 år er forældremyndighedsindehaveren berettiget til at give møde på generalforsamlingen med taleret. Medlemmer i kontingentrestance er ikke stemmeberettigede. Der kan stemmes med fuldmagt. Fuldmagten forevises og registreres ved indgangen før generalforsamlingen påbegyndes. Der udleveres maksimalt 3 fuldmagter pr. stemmeberettiget medlem, således at det fremmødte medlem maksimalt kan have 4 stemmer.

 

§9 - Generalforsamlingen

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed i alle anliggender.

Den årlige ordinære generalforsamling afholdes inden udgangen af februar måned.

Dagsorden skal omfatte:

1.      Valg af dirigent, referent og stemmeudvalg.

2.      Bestyrelsens beretning for det forløbne år, samt uddeling af hæderspriser

3.      Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede årsregnskab, samt præsentation af budget til orientering.

4.      Behandling af indkomne forslag.

5.      Valg af bestyrelse jfr. § 8.

6.      Valg af en til to suppleanter for bestyrelsen. Valg af 1. suppleant skal altid foretages, valg af 2. suppleant kan kun ske efter indstilling fra bestyrelsen

7.      Valg af to interne revisorer og en suppleant herfor.

8.      Eventuelt

Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen samt forslag til kandidater til valg til bestyrelsen, herunder valg af suppleanter til bestyrelsen og til interne revisorer, skal være bestyrelsen skriftligt i hænde senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag og kandidater offentliggøres på klubbens hjemmeside senest 2 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når 40 af klubbens stemmeberettigede medlemmer fremsætter skriftlig begæring herom til bestyrelsen med angivelse af, hvad der ønskes behandlet på generalforsamlingen. Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes skriftligt inden 14 dage efter begæringens modtagelse.

Bestyrelsen indkalder generalforsamlingen med mindst 14 dages varsel med angivelse af dagsorden ved bekendtgørelse på klubbens hjemmeside og sociale medier.

Alle spørgsmål, der kommer til afstemning, afgøres ved simpel stemmeflerhed. Til ændring af klubbens love kræves dog, at mindst 10% af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.

Skulle det nødvendige antal stemmeberettigede medlemmer ikke være til stede, men forslaget vedtages med 3/4 af de afgivne stemmer, indkaldes omgående til en ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages med 3/4 af de afgivne stemmer, uanset hvor mange stemmeberettigede medlemmer der er til stede.

Dog kræver klubbens ophævelse enstemmig vedtagelse på en generalforsamling, der repræsenterer mindst 4/5 af klubbens stemmeberettigede medlemmer.

Kan sådan majoritet ikke opnås på den ordinære generalforsamling, kan ophævelse ske, hvis 4/5 af de fremmødte på den førstkommende ekstraordinære generalforsamling stemmer herfor. Ved ophævelse skal klubbens formue bortskænkes til en anden idrætsorganisation eller velgørenhedsorganisation på Frederiksberg.

Alle medlemmer er berettiget til at overvære og udtale sig på generalforsamlingen.

Stemmeberettigede er alle aktive og passive medlemmer som er fyldt 15 år og som har været medlem i mindst 3 måneder før generalforsamlingen. For medlemmer under 15 år er forældremyndighedsindehaveren berettiget til at give møde på generalforsamlingen med taleret. Medlemmer i kontingentrestance er ikke stemmeberettigede. Der kan stemmes med fuldmagt. Fuldmagten forevises og registreres ved indgangen før generalforsamlingen påbegyndes. Der udleveres maksimalt 3 fuldmagter pr. stemmeberettiget medlem, så det fremmødte medlem maksimalt kan have 4 stemmer.

 

Regnskab og revision

§ 6

Klubbens regnskabsår er kalenderåret.

På enhver ordinær generalforsamling forelægges et af bestyrelsen og revision underskrevet årsregnskab.

På enhver ordinær generalforsamling vælges blandt klubbens medlemmer to revisorer, samt en ekstern statsautoriseret eller registreret revisor. Der vælges en suppleant for de interne revisorer.

Revisorerne skal have regnskabet tilstillet fra bestyrelsen 14 dage før den ordinære generalforsamling og skal derefter gennemgå regnskabet og påtegne dette, inden det forelægges generalforsamlingen

§ 10 - Regnskab og revision

Klubbens regnskabsår er kalenderåret.

Revisorerne skal have regnskabet sendt fra bestyrelsen 14 dage før den ordinære generalforsamling og skal derefter gennemgå regnskabet og påtegne dette, inden det forelægges generalforsamlingen.

 

Almindelige bestemmelser

§ 7

Ethvert medlem er pligtig at rette sig efter de bestemmelser, som bestyrelsen har fastsat til ordenens overholdelse både på spillepladsen og på klubbens område. Overtrædelse heraf kan medføre midlertidig udelukkelse fra deltagelse i træning og kampe, eventuelt fra hele klubbens område.

Medlemmerne er forpligtiget til at overholde de af FB, DBU København, DBU og FIU udarbejdede love og reglementer. Overtrædelse heraf medfører udelukkelse fra kampe efter bestyrelsens skøn i indtil 6 måneder. Ved gentagne eller graverende tilfælde skal bestyrelsen forelægge sagen på først kommende generalforsamling.

Intet medlem kan nyde vederlag eller godtgørelse af nogen art for forspildt arbejdsfortjeneste udover de af DIF fastsatte godtgørelser.

§ 11 - Almindelige bestemmelser

Ethvert medlem er pligtig at rette sig efter de bestemmelser, som bestyrelsen har fastsat til ordenens overholdelse både på spillepladsen og på klubbens område. Overtrædelse heraf kan medføre midlertidig udelukkelse fra deltagelse i træning og kampe, eventuelt fra hele klubbens område.

Medlemmerne er forpligtiget til at overholde de af FB, DBU København, DBU og FIU udarbejdede love og reglementer. Overtrædelse heraf medfører udelukkelse fra kampe efter bestyrelsens skøn i indtil 6 måneder. Ved gentagne eller graverende tilfælde skal bestyrelsen forelægge sagen på først kommende generalforsamling.

Intet medlem kan nyde vederlag eller godtgørelse af nogen art for forspildt arbejdsfortjeneste udover de af DIF fastsatte godtgørelser. 

 

 

Forslag 3 - Kontingentregulativ - øget rabatordning for lukkede hold

Forslag til ændring af kontingenttakster for lukkede 11:11 og 7:7-hold i FB der ikke træner og lukkede 7:7-hold der træner.

FB har i mange år været kendt for at have rigtig mange lukkede hold. Disse lukkede hold er ofte vennegrupper – unge som ældre - der samles om et fodboldhold hvor fællesskabet er i højsædet. Dette vil bestyrelsen gerne understøtte at flest mulig kan få adgang til, og bestyrelsen foreslår derfor at gøre kontingentet billigere i FB for lukkede 11:11 og 7:7-hold der ikke træner og lukkede 7:7-hold der træner. 

I dag får alle de lukkede hold der ikke træner en rabat på deres kontingent på 900kr pr. år og alle de lukkede 7:7-hold der træner får en rabat på 500kr. pr. år. 

Bestyrelsen foreslår derfor at rabatten justeres fra hhv. 900kr til 1200kr for de lukkede hold der ikke træner og 500kr til 800kr for de 7:7-hold der træner. 

 

 

Forslag 4 - Kontingentregulativ – justeret pris for opstartspakke

Bestyrelsen foreslår en justering af prisen på den obligatoriske opstartspakke for medlemmer 4-12-årige fra 600kr til 700kr. Dette bl.a. for at kunne indeholde en langærmet FB-træningstrøje der har været efterspurgt blandt mange medlemmer. Dette skal også ses i lyset af et ønske om at skabe en endnu tydeligere FB-tilstedeværelse og fælles identitet på banerne og i lokalsamfundet. Derudover skyldes ændringen en varslet prisstigning fra vores leverandør og tilføjelsen af et administrationsgebyr.

 

Forslag 5 - Oprettelse af FB Støttepulje og førsteholdstillæg på U10-U19 drenge

FB har taget store sportslige skridt de seneste fem år, og blandt andet 1.holdene i U10-U19 har oplevet en markant opkvalificering. Dette er bl.a. sket i tråd med klubbens optagelse i DBU’s Licenssystem for Drenge Ungdom, hvor vi i 2024 fik fornyet vores ene stjerne – hvilket er en stor anerkendelse af klubbens udviklingsmiljø. 

Vi arbejder for at opnå et så stærkt fodboldprodukt som muligt, der kan give muligheden for børn og unge at jagte drømme i klubber anderledes end vores, mens FB samtidig sikrer et sundt, trygt og udviklende fodboldmiljø for både de bedste og næstbedste. Dette kræver dog en stor mængde af ressourcer. Netop fordi vi ønsker og prioriterer at opkvalificeringen af det sportslige produkt i FB skal komme alle klubbens afdelinger til glæde. Derfor dette forslag om at de hold der får mest, også skal betale mest.

Når man spiller på 1.holdet i FB (U10-U19 drenge)  får man i dag blandt andet en dedikeret fuldtidsansat sportslig leder der superviserer, evaluerer og understøtter trænere, spillere og bistår forældre. Der bliver afholdt workshops for forældre og trænere om fx mental og fysisk træning med eksterne professionelle oplægsholdere. FB tilbyder også i dag avancerede video- og analyseredskaber, skadesbehandling og faciliterer inspirationsaftener, kampobservationer og optimale forhold ift. baner, materialer, dommerpåsætninger mv. Der stræbes ydermere efter at disse hold har veluddannede trænere der opfylder kriterierne fra DBUs minimumskrav til licenser. Alt dette også noget der stræbes efter kommer breddeholdene til gavn. 

Bestyrelsen foreslår for at kunne understøtte dette at indføre et førsteholdstillæg der implementeres som en trappe-model. Det betyder at i første halvår i 2025 vil tillægget lyde på 500kr pr. spiller og efterfølgende vil det stige til 1000kr. pr. spiller pr. halvår. 1000kr. vil derfor også være satsen fremadrettet.

Det er værd at bemærke, at mange sammenlignelige klubber på vores niveau allerede har lignende ordninger, endda i høj grad med et markant højere tillæg. 

FB Støttepulje:

For at imødekomme eventuelle økonomiske udfordringer blandt klubbens medlemmer fx. i forbindelse med et førsteholdstillæg, foreslår bestyrelsen samtidig at etablere en FB Støttepulje. Denne pulje skal støtte familier og medlemmer med begrænsede økonomiske midler, så alle børn har mulighed for at deltage på førsteholdene uanset økonomisk baggrund. Der vil fra klubben blive afsat midler til denne pulje, ligesom der vil blive arbejdet med sponsorer og FB Friends om bidrag, og en tildelingsprocedure vil blive etableret for at sikre, at fodbold i FB forbliver inkluderende og tilgængelig for alle.

Luk