FB styrker B&U-afdelingen

Martin Busk
16. juli 2024 kl. 08:31
Ny fuldtidsansættelse

FB styrker børne- og ungdomsafdelingen

Vi er meget glade for at kunne byde Mathias Thrane velkommen som ny Børne- og Ungdomsudviklingstræner på fuld tid i FB. Mathias Thrane får det primære sportslige ansvar fra U10-U15 og bliver samtidig årgangsansvarlig for U16-U19, med titlen Head of Sports U10-U19.
Mange har nok allerede stiftet bekendtskab med Mathias Thrane, da han det seneste års tid har fungeret som både U14-A1 assistenttræner og transitionstræner og siden januar, også som trænerudvikler på B-segmentet.
Udover en bred og vigtig erfaring i FB har Mathias Thrane spillet Superligafodbold for både AaB og OB, mens han de senere år har været forbi Nykøbing FC i 1. Division, B36 på Færøerne - og HIK i 2. Division. Han har en UEFA B-licens og er tilmeldt UEFA Youth-B.
Mathias Thrane bliver 31 år til september, bor på Østerbro med sin kæreste Maria og deres datter Agnes på seks måneder.
Da FB i maj måned lykkedes med at konsolidere klubbens ene stjerne i DBU’s Licenssystem var det udtryk for en stor anerkendelse af den flotte udvikling, der er sket i vores børne- og ungdomsmiljø på U10 til U15. Det er vi meget stolte af, for det skete efter en minutiøs auditering fra DBU.
Konklusionen fra DBU lød, at vi har et stærkt fundament - men med plads til og behov for at bygge på. Alle vores trænere er frivillige, dog heldigvis samtidig ærgerrige, dygtige og ambitiøse. Det er derfor helt afgørende, at give dem de nødvendige redskaber og forudsætninger for kunne arbejde fodboldmæssigt med børn og unge på en legende, kreativ og fantasifuld måde i udviklingens tegn
Det sker blandt andet ved at arbejde efter en klar strategi og med fælles og bestemte læringsmål.
Mathias Thrane får i samarbejde med vores Head of Kids, Mikael Bonde, og vores Head of Coaching, Mike Friang, ansvaret for FB’s fodboldprodukt på tværs af B&U-afdelingen.
FB’s øverste leder Malte Meier Carlsen, udtaler:
-Jeg er utrolig glad for, at vi i dag kan præsentere Mathias Thrane som ny fuldtidsansat sportslig leder i Frederiksberg Boldklub. Han har det seneste år markeret sig som en trænermæssig kapacitet, som både forstår og vil FB. Vi har fået talrige positive tilbagemeldinger fra trænere, spillere, kollegaer og forældre, som anerkender Thranes arbejde, og selvom han har haft mange bolde i luften, er han lykkedes hele vejen rundt. Jeg er overbevist om, at vores trænere i Mathias Thrane kommer til at mærke en særdeles grundig, engageret og initiativrig ny leder og sparringspartner.
Mathias Thrane udtaler:
-Jeg har valgt at takke ja til den nye rolle i FB, fordi jeg har været helt vildt glad for mit første år i klubben. Jeg har i forskellige roller mødt og arbejdet med en masse dygtige og gode mennesker og spillere, som jeg tydeligt kan mærke gerne vil FB og har ambitioner på både egne og klubbens vegne, hvilket jeg håber at kunne bidrage positivt til.
-Jeg har i rollen som træner-instruktør i FB stiftet bekendtskab med mange af vores dygtige trænere og spillere og dermed fået et godt indblik i, hvad der foregår ude på banerne, og hvordan vi kan blive endnu skarpere og dygtigere og sammen skabe et endnu bedre udviklingsmiljø.
-Jeg har fra min egen spiller-karriere en bred erfaring i hvordan de større danske klubber arbejder med talent- og ungdomsudvikling. Jeg har også personlig erfaring fra min barndomsklub HIK, en klub der på visse områder ligner FB, så jeg ved, at fodbold på børne- og ungdomsniveau handler om at være i et trygt, sjovt, lærende og udviklende miljø. Uanset om man spiller på førsteholdet eller fjerdeholdet. Det ønsker jeg at sikre i FB. Samtidig har jeg i mine år som spiller opbygget mig et bredt netværk, som jeg vil benytte mig af, når det kommer til fx. sparring. Jeg er overbevist om at, vi i FB har et kæmpe potentiale, som jeg glæder mig til at være med til at forløse.
DBU stiller krav om ansættelser målrettet U10-U15, hvilket FB prioriterede allerede før klubben fik licens. At gå fra to deltidsansatte til én fuldtidsansat sker for at skabe en endnu større sammenhæng mellem årgangene, mere synlighed og øget tilgængelighed. For at sikre, at det vi siger at vi gør, og de dokumenter vi udfærdiger, også kommer ud og lever på banerne.
Mathias Thrane vil primært være til stede på banerne, men også bruge tid på forberedelse, evaluering og udvikling i løbet af dagtimerne i klubben.
Mathias Thrane har første arbejdsdag torsdag den 1. august.
Det indebærer samtidig, at vi siger farvel og skal sige en stor tak for indsatsen til Jonas Skrydstrup og Jacob Christensen der fratræder deres stillinger som hhv. Børne- og Ungdomsudviklingstræner i Frederiksberg Boldklub.
Jacob Christensen har været i FB i næsten fem år og spillet en vigtig rolle i udviklingen af FB’s fodboldprodukt. Vi ønsker Jacob alt det bedste, og glæder os til at følge ham i fremtiden.
Jonas Skrydstrup kom til FB i januar 2023 og har også spillet en vigtig rolle i særligt vores seneste licensansøgning. Jonas har fået nyt job i A27, som fuldtidsansat Børneudviklingstræner, og vi ser frem til at møde Jonas på sidelinjen ude i fodboldlandskabet. For dem begge gælder, at de altid vil være velkomne i FB.