Ny partner i FB: FANT

14. maj 2024 kl. 09:05
Ny partnerskabsaftale

Nyt Partnerskab: FANT - For a new Tomorrow

Frederiksberg Boldklub og NGO’en FANT – For A New Tomorrow, har indgået nyt partnerskab, der bringer udviklingsarbejde i øjenhøjde og styrker foreningslivet i Vestafrika.
Partnerskaber går begge veje. Det handler ikke - altid - om hvad man får ind, men også om, hvad man giver ud af, ud fra ens profil, DNA og CSR-strategi.
FANT – For A New Tomorrow, har siden 2012, med sport som afsæt, arbejdet for at skabe bedre livsvilkår for børn, unge og marginaliserede grupper i udviklingslande.
Ved at indgå partnerskaber med lokale organisationer, har FANT hjulpetmed at etablere og udvikle selvkørende foreninger, som støtter udviklingen i Sierra Leone, Ghana og Gambia gennem uddannelse i demokrati, menneskerettigheder, sunde vaner og meget mere. Udover de mange udviklingsprojekter som FANT driver, sender de årligt sportstøj og -udstyr, doneret af danske foreninger og sportsklubber, til de tre lande. Her får brugte fodboldstøvler, fodboldtrøjer og lignende et nyt liv hos bl.a. børn og unge, som derved får mulighed for at dyrke idræt på lige fod med millioner af andre mennesker verden over.
Rasmus Grøhn Damgaard og Freja Melander fra FANT udtaler i forbindelse med partnerskabet:
-Vi er enormt glade og beærede over, at Frederiksberg Boldklub vil være med til at støtte det vigtige arbejde, vi udfører i FANT. Foreningslivet i f.eks. Sierra Leone minder jo på mange måder fuldstændig om det, man ser lige her uden for FBs klubhus: børn, unge og voksne mødes for at spille fodbold, have det sjovt og dyrke et fællesskab, der er svært at finde andre steder. Den store forskel er dog, at foreningerne i Sierra Leone også fungerer som et større samlingssted for deres community, hvor der eksempelvis afholdes workshops og foredrag om alt fra lokalvalg og demokratiske rettigheder, til pigers deltagelse i sport og stofmisbrug. Det arbejde synes vi er helt enormt vigtigt at støtte.
-Som en lille NGO er det ofte svært at skabe opmærksomhed omkring en selv og oplyse folk om det arbejde, man laver. Derfor er et partnerskab som dette med Frederiksberg Boldklub enormt værdifuldt for os, for det er med til at sikre, at vi når ud til endnu flere mennesker med vores budskaber. Derigennem kan vi sikre, at vi i fremtiden også er til stede og kan fortsætte med at skabe bedre vilkår i mindre privilegerede lande.
FB’s administrerende leder, Martin Busk, deler ligeledes sin begejstring for det nye partnerskab:
-I FB mener vi, at vi har et ansvar for at give videre og være den bedste version af os selv. Vi har før i tiden doneret brugt spillertøj til FANT, som så har sørget for, at det er blevet givet videre til foreninger i Vestafrika og fået et nyt liv til glæde for fodboldspillere dernede. Da FANT for lidt tid siden sendte os nogle billeder af FB’s gamle klubtrøjer, der nu klædte børn og unge i Sierra Leone, gjorde det os derfor enormt glade og stolte. Vi så det samtidig som en oplagt mulighed for at etablere et mere formelt partnerskab med en organisation, der i vores øjne udfører et meget vigtigt stykke arbejde og bidrager til, at børn, unge og marginaliserede grupper kan dyrke idræt i trygge omgivelser.
-Jeg er sikker på, at vi med vores mange gode og ikke mindst velmenende medlemmer, vil tage godt imod det nye partnerskab og støtte FANT’s arbejde. Derigennem kan vi være med til at sikre, at bl.a. børn og unge i Sierra Leone, gennem sport og fællesskab, kan skabe en bedre fremtid for dem selv.
Som en del af partnerskabet vil FANT blandt andet stille en donationskasse til sportsudstyr op i klubhuset. Her kan man donere sine brugte fodboldstøvler, målmandshandsker, sports-BH’er og andet fodbold- og sportstøj, som så vil blive givet videre til en af FANT’s partnerorganisationer i Vestafrika, hvor børn, unge og andre fodboldglade mennesker vil få glæde og gavn af det. Man kan desuden møde FANT til fremtidige arrangementer i FB, hvor de vil fortælle lidt om deres arbejde og forskellige projekter.
Derudover opfordrer vi vores medlemmer til at blive medlem hos FANT – noget som kan klares for blot kr. 200,00 om året. Derigennem er man med til at sikre, at organisationen fortsat kan støtte blandt andet børn og unge i Vestafrika til et bedre liv gennem sporten.
Meld dig ind i FANT her eller læs om de andre måder, hvorpå man kan støtte deres arbejde her